Publiceret: 03. december 2013

Hvornår er der tale om vildledende markedsføring og risikerer man en kæmpe bøde, hvis Forbrugerombudsmanden finder, at ens virksomhed har vildledt dens kunder i forbindelse med en kampagne?

momsfri

Banneret til venstre står foran 34 af storcenteret CITY 2s butikker i weekenden 29. november til 1. december 2013. Det er over to meter højt og bliver suppleret af 25 meter brede kæmpebannere i centeret med teksten: "MOMSFRI BUTIK, -20 % på alle varer. Der er ikke en stjerne eller andre symboler, som henviser til at der er undtagelser.

Herudover har CITY 2 indrykket en række avisannoncer. Her er der heller ingen henvisninger til undtagelser fra tilbuddet. Se et eksempel på annoncen nederst.

Alle - uden undtagelse - eller kun nogle få?

Det viser sig ved nærmere studier af banneret, at der nederst - 25 cm. over gulvhøjde er en supplerende tekst med en betydelig mindre typografi: "Gælder ikke i forvejen nedsatte varer, sammen med andre rabatordninger og på udvalgte varer".

Denne undtagelse er ikke den samme som i den tilhørende avisannoncekampagne, hvor undtagelsen fra "ALLE VARER" er: "Gælder ikke for nedsatte varer samt varer købt med anden rabatordning og gavekortkøb." Denne undtagelse er også i en mindre tydelig typografi end tilbuddet gemt i annoncens bund, imellem logoerne fra alle de deltagende butikker og fire store billeder fra TV2s "Vild med dans".

ALLE VARER var langt fra alle varer

Tambou.dk tog stikprøver i en række butikker, for at se hvor mange varer der var omfattet af tilbuddet.

I enkelte butikker som for eksempel tøjbutikken BAD BOYS BAD GIRLS var mange varer mærket, så de ikke var omfattet af minus 20 procent tilbuddet.

I hovedparten af butikkerne var kun en del varer undtaget fra tilbuddet. Det var dog meget vanskeligt at få overblik over undtagelserne, fordi de udvalgte varer, der ikke var omfattet af tilbuddet, ikke var mærket for at tydeligøre undtagelsen.

At undtage gavekortskøb forekommer underligt, idet gavekort er købt kontant for det beløb gavekortet er udstedt på. Måske menes der køb af gavekort og ikke køb med gavekort - det er uklart.

Vildledning er ulovlig, så Forbrugerombudsmanden undersøger sagen

Tambou.dk er ikke i tvivl om af kunderne i CITY 2har en god grund til at føle sig vildledt forbindelse med den momsfri weekend kampagne. Døm selv og skriv evt. din opfattelse i kommentarfeltet nederst på siden.

Forbrugerombudsmanden er ved at undersøge CITY 2's momsfri kampagne og denne artikel vil blive opdateret når resultatet foreligger.

momsfridage

Kreativiteten blomstrer i CITY 2

En enkelt forretning går en bid længere, når det handler om at ignorere markedsføringslovens regler for slagtilbud. Det er tøjbutikken JEPSEN på plan 3, som gør en dyd ud af at skjule at tilbuddet ikke gælder alle varer. Med betydelig mindre typografi end selve tilbuddet og omvendt læseretning beskrives undtagelserne i annoncens højre kant.

JEPSEN ulejliger sig heller ikke med at oplyse hvor længe tilbudet gælder. Annoncen fra JEPSEN er sakset fra CITY 2's julemagasin 2013 og kan ses herunder.

Denne sag er Forbrugerombudsmanden også ved at undersøge, og denne artikel vil blive opdateret med resultatet.

jepesen

Vildledning koster kæmpe bøder

I en anden sag fra Forbrugerombudsmanden, fremgik kun med småt, at en virksomheds markedsføring af et tilbud med ”25 pct. på alle varer” ikke gjaldt hele sortimentet. Forbrugerombudsmanden fandt markedsføringen vildledende, og virksomheden accepterede et bødeforlæg på 400.000 kr.

I april 2006 annoncerede en virksomhed i bl.a. tv og aviser med ”25 % på alle varer”, selvom kun ca. 75 % af virksomhedens sortiment var reelt omfattet af tilbuddet.

Der var i annonceringen taget forbehold for kampagnens omfang med en lille stjerne, der henviste til teksten ”gælder ikke udvalgte varer”. Dette forbehold var efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke tydeligt nok, da der var en ikke ubetydelig risiko for, at forbrugerne kunne overse ”det med småt”.

Virksomheden blev derfor meldt til politiet for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, og virksomheden accepterede herefter et bødeforlæg på kr. 400.000.

Det siger markedsføringsloven om vildledende og utilbørlig markedsføring

§ 3. Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.
Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.
Stk. 3. Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres.

Det siger Forbrugerombudsmanden om salgsfremmende foranstaltninger og slagtilbud

En salgsfremmende foranstaltning omfatter efter Forbrugerombudsmandens opfattelse tiltag ud over det sædvanlige, der typisk anvendes i et begrænset tidsrum og/eller under bestemte betingelser, og som normalt har til formål at fremme afsætningen af varer og tjenesteydelser ved at give forbrugeren indtryk af en økonomisk fordel.

De betingelser, der gælder for at få andel i tilbuddet, skal være korrekte, klart formuleret og relevante. Betingelserne må ikke kunne give anledning til misforståelser, tvetydigheder eller fejlfortolkninger og bør af klarhedshensyn ikke indeholde unødig information. Eventuelle forbehold eller begrænsninger i et tilbud skal markedsføres således, at forbeholdet fremgår ligeså tydeligt som selve tilbuddet.

Børnetøjbutikken BAD BOYS BAD GIRLS er uenig

Butikken BAD BOYS BAD GIRLS, som ligger i City 2, er ikke enig i indholdet af ovenstående artikel. På deres Facebookside skriver de, at det hele er løgn og et surt opstød af journalistik, som de tager dybt afstand fra.

badboysbadgirls2

 

 

 

Vejledning er bedre end vildledning

I Tambou.dk's kommunikation sætter vi kundernes dømmekraft meget højt. Tambou.dk erkender at der kan være en gevinst ved at anvende vildledende markedsføring, men ved også at den er kortsigtet og at omkostningerne ved at miste kundernes tillid, er betydeligt større en den kortsigtede gevinst.

Selv om markedsføringslovgivningen godt kan virke kompliceret, er det nemt at undgå sager som ovenstående. Forbrugerombudsmanden tilbyder at vurdere om et konkret markedsføringstiltag, som en virksomhed vil sætte i værk, overholder markedsføringsloven. Med en positiv forhåndsbesked fra Forbrugerombudsmanden kan den markedsføringsansvarlige sove godt om natten mens kampagnen kører.

 

city2-anonce

 

OPDATERES - sidst revideret d. 6/12-2013 kl. 15:35

Kommentér denne artikel

0

Kommentarer (4)