Publiceret: 04. september 2013

Der er mange myter om pressemeddelelser – en er, at en god pressemeddelelse får en journalist til at skrive en artikel. Sådan har det været engang – I dag er en god pressemeddelelse udformet som en artikel, hvor nyheden er sat i perspektiv. Der vil, hos journalisten som skriver den endelige artikel, stadig være en journalistisk omskrivning, men meget mere af pressemeddelelsens indhold vil ende i artiklen.

Begynd med at skrive nyhedsartikler i stedet for at skrive traditionelle pressemeddelelser. Prøv at sætte dig i journalistens sted og find ud af hvad det er, som gør din historie til en nyhed. Hvad er vinklen og hvad vil gøre journalisten til en bedre journalist, i hans chefs øjne, hvis han skriver din historie.

Kan du ikke det, er det sandsynligt at du ikke har en god historie. Lad være med at skrive pressemeddelelsen før du har fået professionel hjælp.

Skriv bedre historier – eller lad andre gøre det for dig.

Historien i din nye pressemeddelelse/nyhedsartikel skal være bedre end nogensinde. Der er færre og færre journalister, som skal formidle flere nyheder end nogensinde. Det skal let at finde nyheden i din historie – ellers er den på vej til redaktionens papirkurv.

Nyhedshungrende brugere på nettet vil ikke bruge mange sekunder på en tør og selvfed markedsføringstekst, så pas på med at falde i den grøft.

Du skal heller ikke fortælle gamle historier eller historier som er fortalt før. Det er ikke nogen landsdækkende nyhed, at du har startet et firma, der laver det samme som en række andre firmaer. Men lad være med at droppe den historie helt, for den kan have lokal interesse.

En nyhed er lig med salg

Du skal servere en historie med en reel værdi for læserne og der må gerne være noget som får læseren til at handle på din nyhed, hvis den er interessant. For eksempel at gå ind på en video for at se mere eller et link til din hjemmeside, hvor han kan få mere information – eller måske endda købe dit produkt.

Pressemeddelelsen/nyhedsartiklen bør ligge på din hjemmeside, men lad være med at skrive den med alverdens søgemaskiner i tankerne. Du skal skrive til din målgruppe, som er rigtige mennesker. På den måde bliver dit indhold til gavn for dine læsere.

Du kan finde flere informationer om pressemeddelelser og hvordan de udformes på min side. Hvis du gerne vil have hjælp til udformning til din nyhedsartikel, er du velkommen til at kontakte mig.

Læs også: Pressemeddelelsen

Se et eksempel på den nye pressemeddelelse: Den nye pressemeddelelse i praksis

Kommentér denne artikel

0

Kommentarer (1)