Publiceret: 16. august 2012

Fra hollandsk ideologi til verdensomspændende handelssamarbejde.

 

Af Michael Cornelius Rønn Hansen

 

fairtrade4Fair Trade, eller en handel, som både køber og sælger kan være godt tilfreds med, har været grundlaget for vækst, siden mennesket rejste sig op på to ben.

Krige og kolonialisme har gennem historien forrykket balancen mellem køber og sælger så meget, at især international handel er blevet oplevet som unfair.

En samfundskritisk roman i 1859 startede en ideologi

Idéen til Fairtrade-mærket, som vi kender det i dag, kan tilbageføres til 1859, hvor den hollandske forfatter Eduard Douwes Dekker skrev romanen Max Havelaar, som
handler om kaffehandlen mellem Indonesien og Holland, der beskrives som alt andet end fair.

Romanen blev startskuddet til en bevægelse, som forsøgte at skabe bevidsthed hos de europæiske forbrugere om de problemer, som handel kan skabe i den tredje
verden.

Udviklingen af tankegangen fik vind i sejlene efter 2. Verdenskrig, hvor den engelske humanitære organisation Oxfam begyndte at importere primitivt fremstillet husgeråd fra Østeuropa for at støtte den økonomiske genopbygning efter krigen. Oxfam var også den første organisation fra Europa, som begyndte at deltage i handlen med ulandene med det formål at forbedre betingelserne for producenterne.

I 1970’erne blev ideologien til en bevægelse

I 1967 blev Fair Trade Organisatie oprettet i Holland og op igennem 1970’ åbnede bevægelsen Fair Trade butikker rundt om i Holland.

Interessen bredte sig udover Europa, og der blev oprettet flere Fair Trade organisationer, ligesom der opstod flere producentorganisationer i ulandene. Sammen forsøgte de
at opnå en større lighed i den internationale handel.

Håndværks fremstillede produkter var de primære produkter, men i 1980’erne faldt forbrugernes efterspørgsel efter disse varer. Kaffe og te blev nye varer og blev i Danmark blandt andet solgt som solidaritetskaffe, hvor solidariteten ofte var vigtigere end kvaliteten.

fairtrade5Kaffen blev Fairtrades drivkraft

Idéen med at mærke kaffen opstod i 1990’erne, og kaffe var det første produkt, som blev mærket, så forbrugerne kan se, at både producenterne og importørerne var
certificerede, så det også var en fordel for producenterne.

Fair Trade produkterne blev op til 1990’erne solgt gennem specielle Fair Trade butikker. Nu blev varerne sat til salg i den almindelige dagligvare handel med en
betydelig succes til følge.

Igennem 1990’erne bliver forbrugerne mere og mere opmærksomme på virksomhedernes sociale- og miljømæssige ansvar og efterspørger i stigende grad mærkede
produkter, så de som etiske forbrugere kan være sikre på, at importørerne optræder etisk korrekt. Med succesen for Fair Trade fødevarer faldt interessen for de håndværksmæssige produkter.

Bevægelsen blev til et multinationalt selskab

I dag er Fairtrade-mærket, lokaliseret i 26 vestlige lande, den største Fair Trade organisation i verden.

Mærket har gennemgået en voldsom kommerciel udvikling,
så det i dag fremstår som et multinationalt selskab.

1,2 millioner bønder og arbejdere er tilknyttet Fairtrade International godkendte kooperativer verden over, som modtager cirka 400 millioner kroner om året i bonus oven i den pris, de får for deres varer.



Kommentér denne artikel

0

Kommentarer

  • No comments found