Publiceret: 22. januar 2013

Forudsætningerne for beregningerne af de fleste el-cyklers rækkevidde er så optimistiske, at de ikke holder i virkeligheden. Hvis du står overfor at købe en el-cykel, bør den model du vælger have et pænt stort overskud af kilometer i forhold til dit behov. Denne artikel beskriver hvilke forhold som reducerer en el-cykels rækkevidde i forhold til forhandlerens beregning.

 

Af Michael Cornelius Rønn Hansen

 

Disse forudsætninger bliver anvendt ved de fleste producenters beregninger af, hvor mange kilometer en el-cykel kan køre med assistance fra batteriet:

  • Ingen bakker
  • Ingen vind
  • Cyklen er indstillet til laveste assistance (10-12 kilometer i timen)
  • Cyklistens vægt inklusive oppakning er 70 kilo
  • Udetemperatur 20 grader celsius
  • Batteriet bliver ikke slidt ved opladning og mister derfor ikke kapacitet med tiden
  • Cyklisten bidrager selv væsentligt til fremdriften af cyklen

 

Som at sælge elastik i metermål

Ingen bakker er en forudsætning som måske holder i København, men i for eksempel Århus eller ude på landet er bakker en realitet el-cyklisten må se i øjnene.

Dage uden vind er sjældne i Danmark, men cyklisten kan håbe på at modvind på udturen er medvind på hjemturen. Hvis det er tilfældet går regnestykket nogenlunde lige op, forudsat at cyklistens eget bidrag er væsentligt.

Med el-cyklen indstillet til den laveste assistance er hastigheden kun lidt højere end hurtig gang. Hvis et højere assistanceniveau vælges, bruger motoren mere strøm og rækkeviden reduceres.

Allerede nu, før vi går i gang med de forudsætninger, som betyder mest for en el-cykels rækkevidde, begynder det at blive klart, at dem som beregner rækkevidden, er noget mere optimistiske end gennemsnittet.

 

Regn med den halve rækkevidde

Cyklistens vægt er afgørende. Ikke den vægt badevægten viser - men vægten inklusive tøj, sko og oppakning. Regn med at hvert kilo over 70 kilo, reducerer rækkeviden med ca. 1 %. Så hvis du og din bagage vejer 95 kilo, bliver rækkeviden reduceret med ca. 25 % - eller en fjerdedel.

Batteriet fungerer bedst ved cirka 20 grader celsius. Jo koldere det bliver, jo mindre strøm kan det levere. Ved temperaturer i nærheden af frysepunktet, leverer batteriet fire femtedele, eller ca. 80 procent, af den strøm det kan levere ved 20 grader celsius.

Hertil kommer at det nye batteri bliver slidt ved hver opladning. Efter 2-300 opladninger er kapaciteten faldet med cirka 15 procent og de færreste el-cykelbatterier kan tåle mere end ca. 500 opladninger.

Så hvis du regner med den halve rækkevidde i forhold til den, der er beskrevet i salgsmaterialet, er du i de fleste tilfælde sikker på at kunne komme hjem, uden at du skal trampe i den tunge el-cykels pedaler, uden hjælp fra batteriet.

 

Få sælgeren til at garantere en rækkevidde.

Din egen indsats på cyklen er i de fleste tilfælde den væsentligste forudsætning. En el-cyklist der er under genoptræning fra en operation, kan naturligt ikke bidrage med så meget pedalkraft, som en veltrænet cyklist.

Det er en god idé, at diskutere ovenstående forudsætninger med sælgeren og få ham til at garantere at el-cyklen kan bruges til det givne transportbehov.

En elcykel uden strøm på batteriet er både tung, træls og langsom.

 

Egne erfaringer

Min egen el-cykel, med et 36 volt 10 Ah batteri og en motor på 250W, har en beregnet rækkevidde på 70 kilometer. Jeg vejer med oppakning ca. 100 kg, kører 45 kilometer om dagen i bakket terræn, som regel med modvind den ene vej, har cyklen indstillet til maksimal hjælp, kører med en betydelig egen indsats og holder en gennemsnitshastighed på 25 kilometer i timen, hvilket i praksis betyder at batteriet kun hjælper op ad bakke og i modvind, da jeg kører mere end 25 kilometer i timen ned ad bakke – og her hjælper elmotoren i forhjulet
ikke til.

Når jeg er kommet hjem, og sætter mit batteri til opladning, har jeg brugt 80 procent af batteriets kapacitet. Hvis jeg bidrager med den halve indsats, reduceres rækkeviden til omkring 20-25 km.

Den tyske bilistorganisation ADAC, (svarer til FDM i Danmark), anbefaler da også kun el-cykler til kortere ture på 30-35 kilometer. Link til testen nedenfor.

 

el-cykel-lille

Eksempel på overdrivelse af rækkeviden for elcykler på internettet - en Cannondale el-cykel med en rækkevidde 200 km! - og så med et 36V 8Ah batteri?. Producenten af Cannondale el-cyklen lover da også kun cirka det halve med forudsætninger, der ligner dem fra starten af denne artikel - hvilket også er meget optimistisk. Men i princippet kan sælgeren love hvad som helst, fordi en el-cykel kan køre indtil den punkterer - hvis batteriet ikke er tændt... (Klik på billedet for at se det forstørret).

Læs også: Den bedste el-cykel

Læs også: Køb en billig elcykel - det kan ikke betale sig at købe en dyr

Læs også: Kan en elcykel erstatte en bil?

Læs også: Tysk test af elcykler foretaget af ADAC (på tysk)

Kommentér denne artikel

0

Kommentarer (2)