Publiceret: 14. august 2012

Den internationale organisation Fairtrade ekspanderer med rekordfart. Fra idealistisk drevet hippie-organisation i 1980´ hvor varesortimentet bestod af solidaritskaffe, til et professionelt drevet multinationalt forretningsimperium i 2012 med hovedkontor, højt lønnede direktører og professionelle bestyrelser. Tambou.dk undersøger om Fairtrade-organisationen kan leve op til sine høje etiske idealer.
 

Af Michael Cornelius Rønn Hansen
 

Fairtrade_maerkeFairtrade mærkets grønne, blå og sorte mærke ligger i top 3 blandt de mærker, som forbrugerne har bedst kendskab til. Mærket er unikt, mens navnet Fairtrade deles af en række forskellige internationale organisationer.

I Danmark findes to forskellige Fair Trade mærker, hvor det ene, som kalder sig Fairtrade i Danmark, er det mindste. Fairtrade i Danmark beskæftiger sig primært med håndværksfremstillede produkter fra den tredje verden.

Den anden organisation hedder Fairtrade-mærket og arbejder primært med fødevarer. Denne blogs tema handler kun om denne organisations aktiviteter og den kaffe, som bærer dens mærke.

 

Idealerne er høje

Når en kunde vælger en kaffe med Fairtrade-mærket, er de, ifølge Fairtrade-mærkets hjemmeside, med til at skabe en bedre fremtid for nogle af verdens fattigste bønder og plantagearbejdere.

På poserne med Fairtrade-kaffe findes en lidt anden formulering: ”Dit køb er med til at forbedre arbejds- og levevilkårene for nogle af verdens fattigste mennesker.”

Der er ingen myndigheder som uopfordret kontrollerer disse udsagn. Derfor har tambou.dk sat sig for at undersøge om Fairtrade-mærkets påstande er rigtige. Det gør vi i en række artikler, som i løbet af august vil blive offentliggjort på tambou.dk.

For god ordens skyld skal det fremhæves, at tambou.dk er et politisk neutralt medie, som er økonomisk uafhængigt af kommercielle interesser.

 

fairtrade3Udfordringerne er enorme

Der er store udfordringer for Fairtrade Mærket, som står ved en korsvej.

Organisationen kan fortsætte udviklingen mod et multinationalt handelsselskab, med høje lønninger til ledelsen og en markedsføring, som ligger på kanten af forbrugerlovgivningen.

Fairtrade kan også vælge at søge tilbage til den humanitære ideologi, som organisationen er vokset ud af. Det vil kræve en ændring af modellen, så nogle af verdens fattigste bønder fik adgang til Fairtrade.

Fordelingen af merprisen for Fairtrade Mærkede produkter skal ændres fra 20% til bonden i den tredie verden og 80% til importører, grossister, detailhandel og organisationens ledelse i den vestlige verden til det modsatte, så de fattige får 80% af merprisen.

 

Artikel oversigt

Følgende artikler er udgivet.

 

Kommentér denne artikel

0

Kommentarer

  • No comments found