Hvordan skriver man en god pressemeddelelse?

At skrive en pressemeddelelse, så den fortæller din gode historie kort og effektivt, bør du overlade til en journalist. De fleste "gør det selv" pressemeddelelser ender i papirkurven. Den gode pressemeddelelse er ofte skrevet af en journalist.

Pressen går efter den gode historie - det er den en pressemeddelelse skal beskrive. Den gode historie er aktuel. Det er noget som ikke er sket før og pressemeddelelsen kan fortælle hvornår det sker.

Historien skal også være væsentlig og interessant for den målgruppe pressemeddelelsens modtagere (avis, magasin, TV osv.) henvender sig til. Det der sker i vores egen verden er ikke altid interessant for alle andre.

Derfor er det vigtigt at gennemtænke: målgruppe og motivation. Hvorfor skal hvem vide det du vil fortælle dem. Hvilken betydning har det for omverdenen at der er kommet en ny medarbejder, at Direktør Jensen har jubilæum osv.

Sensation og konflikt

Historier hvor læseren eller seeren kan se sig selv og identificere sig med indholdet, er et andet kendetegn ved en god historie.

Pressen elsker sensationer og konflikter, uanset om vi kan lide det eller ej. Hvis din historie er en sensation og hvis den indeholder en konflikt, har den større chancer for at undgå at havne i redaktionens papirkurv.

Mere end 95 procent af de pressemeddelelser som bliver sendt ud hver dag, ryger direkte i papirkurven rundt omkring på de forskellige mediers redaktioner. Det gør de, fordi de enten ikke er skrevet godt nok, timet forkert, sendt til de forkerte medier osv.

Det kan have store konsekvenser, fordi mange historier har mistet deres aktualitet, hvis de i den næste pressemeddelse bliver beskrevet som noget der er sket.

Det kan en journalist hjælpe dig med

TAMBOU kan hjælpe dig med at skrive din gode historie i en pressemeddelelse, så der er størst mulig chance for at få den bragt i de medier, som får den.

Journalister har lært at vurdere om en historie er god og hvordan den skal beskrives i en pressemeddelelse, så den kommer i medierne.

Vi ved hvilke medier, der er relevante i forhold til din historie og vi kan planlægge udsendelsen, og opfølgningen, så din nyhed havner på redaktionens bord på det helt rigtige tidspunkt.

Læs også: Tænk som en journalist

Læs også: Skabelon til pressemeddelelse

Læs også: Eksempel på pressemeeddelelse

Læs også: Rådgivning i PR og kommunikation er en god idé - også for iværksættere