Den gode historie er det vigtigste. Hvis din historie ikke er god, er der ingen grund til at følge nedenstående guide. Billige priser, god service og et bredt udvalg er ikke en god historie - selv om du mener det, set udfra din virksomheds perspektiv. Noget nyt, som kan være til gavn for mange, er en god historie.
De fleste journalister er magelige. Du skal ikke forvente at din pressemeddelelse straks får journalisten til at iværksætte en større research for at finde ud af, hvad den gode historie i din pressemeddelelse handler om.
Forklaringen er enkel. Journalisten:
Hvis du gør det så:
Den gode pressemeddelelse er vinklet så den gode historie, som er interessant for journalistens målgruppe, træder tydeligt frem. Den er renset for overdrevne anprisninger, ubeskeden anvendelse af positive tillægsord og klichéer.
Den korte pressemeddelelse er mest effektiv. Ligesom på internettet, er der ikke mange journalister som når til side 2, 3 eller 4. En enkelt A4 side virker bedst, og hvis din historie er god, skal journalisten nok vende tilbage til dig for at få yderligere oplysninger.
Byg indholdet i din pressemeddelelse op så konklusionen kommer først, gerne i en enkelt sætning, efterfulgt af et meget kort resumé,som afspejler den gode historie.
Følg op med de informationer som kan uddybe konklusionen og resuméet.
Afslut med mere detaljerede informationer, som bidrager til forståelsen af ovenstående. Hvis du skriver på denne måde, skriver du som journalisten til journalisten fordi du har brugt det journalistiske redskab, som hedder nyhedstrekanten.
Læs også: Journalister skriver gode pressemeddelelser
Læs også: Eksempel på en pressemeddelelse
Læs mere om nyhedstrekanten på Wikipedia