Det hemmelige journalist-trick

Alle kan skrive en pressemeddelelse - men få kan skrive en som bliver læst og viderebragt i et medie. Grunden til at journalister er gode til at skrive effektive pressemeddelelser, er at de tænker som journalister. Hvis du følger de enkle råd i denne artikel, er du på vej til at tænke som en journalist.

Den gode historie er det vigtigste. Hvis din historie ikke er god, er der ingen grund til at følge nedenstående guide. Billige priser, god service og et bredt udvalg er ikke en god historie - selv om du mener det, set udfra din virksomheds perspektiv. Noget nyt, som kan være til gavn for mange, er en god historie.

De fleste journalister er magelige. Du skal ikke forvente at din pressemeddelelse straks får journalisten til at iværksætte en større research for at finde ud af, hvad den gode historie i din pressemeddelelse handler om.

Forklaringen er enkel. Journalisten:

  • er ikke interesseret i at hjælpe dig fremfor nogle andre.
  • modtager hver dag utallige pressemeddelelser fra foreninger, virksomheder og PR-bureauer.
  • er, som udgangspunkt, ligeglad med din hjemmeside, dit produkt, din bog osv.

Levér en pressemeddelelse som gør journalistens arbejde nemmere

Hvis du gør det så:

  • finder han det interessant at hjælpe dig
  • vil han gerne tage telefonen når du ringer
  • syntes han at din hjemmeside er interessant, dit produkt, fascinerende og nyskabende, din bog er unik osv.

Den gode pressemeddelelse er vinklet så den gode historie, som er interessant for journalistens målgruppe, træder tydeligt frem. Den er renset for overdrevne anprisninger, ubeskeden anvendelse af positive tillægsord og klichéer.

Den korte pressemeddelelse er mest effektiv. Ligesom på internettet, er der ikke mange journalister som når til side 2, 3 eller 4. En enkelt A4 side virker bedst, og hvis din historie er god, skal journalisten nok vende tilbage til dig for at få yderligere oplysninger.

Brug nyhedstrekanten

Byg indholdet i din pressemeddelelse op så konklusionen kommer først, gerne i en enkelt sætning, efterfulgt af et meget kort resumé,som afspejler den gode historie.

Følg op med de informationer som kan uddybe konklusionen og resuméet.

Afslut med mere detaljerede informationer, som bidrager til forståelsen af ovenstående. Hvis du skriver på denne måde, skriver du som journalisten til journalisten fordi du har brugt det journalistiske redskab, som hedder nyhedstrekanten.

 

Læs også: Journalister skriver gode pressemeddelelser

Læs også: Eksempel på en pressemeddelelse

Læs mere om nyhedstrekanten på Wikipedia